Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Passasjertallene for 2022 for reisende med hurtigbåt i Finnmark viser nok en gang at det er flest som reiser med Sørøysundexpressen. 18 700 løste billett på expressen som anløper stedene på Sørøya og Revsneshavn. Når vi vet at de største kuttene på anløp kom i akkurat denne ruta sier det mye om at samferdselsbehovet er der.
Så viser også antall reisende at anløpsstedene Akkarfjord, Hasvik, Lotre og Hellefjord alle er på topp 10 lista for 2022.
Hollendaren har kjørt på 12 300 passasjerer i 2022, og var den tredje mest brukte ruta etter VargsundXpressen med 16 700 reisende. Det er altså 2000 færre reisende mellom de to befolkningssentrene Alta og Hammerfest enn det er til Sørøya-stedene hvor det bor drøyt 100 fastboende på norddelen og cirka 1000 i Hasvik. Det vil jeg si er knockout når det kommer til å benytte seg av båttilbudet.
Ser vi på det store bildet var det totalt 67 700 reisende med hurtigbåtene i 2022. Det er langt unna reisende på over 94 000 for noen år siden. Da kan man jo spørre seg om de siste årenes rutekutt og nye expresser egentlig har truffet så godt på behovet hos de som reiser?
Rapporten som har gransket anskaffelsen av Hollendaren feller en knusende dom over det regimet som har vært på samferdsel i fylket de siste årene. Spørsmålet er nå om den politiske arrogansen og manglende evne til å høre på gode innspill fra brukergruppa og kommuner vil fortsette? Eller om det vil sige inn at dialog, samarbeid og åpne, ryddige beslutningsprosesser vil gi langt større legitimitet til det endelige tilbudet.